Wednesday, February 6, 2013

Bacalah Surah ini Sekalipun Pendek!

Adakah anda perasan setiap kali kita solat jemaah  pasti Imam akan membaca surah-surah yang cukup panjangkan. tapi cuba kita fikirkan siapakah yang menjadi makmum di belakang iman tu?
Pernah tak kita fikir semua tu?mungkin makmum di itu orang yang sudah tua, ada juga yang masih muda. Kalau di fikirkan pasti lutut orang yang dah berumur dah bergegar menunggu imam habis membaca surah ketika solat! Betulkan..
Tak salahkan imam membaca surah yang panjang-panjangkan tapi tahukah anda, membaca surah yang pendek juga ibarat membaca 1/3 Al-Quran? Kenapa tak percaya ke? Sekarang Tun Aidil nak buktikan. Ini hadis yang membuktikan Statement Tun.
Dari Abu Sa`id al-Khudri R.a meriwayatkan Rasullullah S.A.W bersabda tentang Al-Iklas "Demi Allah yang jiwaku ada di tangan-Nya, Sesungguhnya ia Adalah Sepertiga Al-Quran"Sahih Bukhari"
 Ada lagi satu Hadis yang sama mengatakan Surah Al-Iklas umpama 1/3 Al-Quran:-
Rasullullah bersabda kepada para sahabatnya,"Apakah salah seorang kamu tak mampu membaca sepertiga al-Quran dalam seharian semalam?"
Ternyata ia memberatkan mereka,
Mereka berkata,"mana mungkin ada diantara kami yang mampu mengerjakannya wahai Rasullulah?"
Baginda bersabda,"Maka Qulhuwallahuahad adalah sepertiga dari Al-Quran."-Riwayat Bukhari.

Jadi cukuplah bagi kita yang tidak mampu untuk membaca Surah yang panjang-panjangkan, tidakkah kamu semua mahu untuk menjadi muslim yang bertakwa, kebanyakan daripada kita semua bila tak mampu untuk membaca Al-quran maka terus meninggalkannya, Tidakkah kita rugi jika Allah memudahkan kita Manusia ini untuk mengejar Pahala. jadi cukuplah bagi kita membaca surah Al- Iklas walaupun sekali dalam sehari daripada kita langsung membaca. So Jom kita mula membaca Al-Quran.. Selamat beramal.. Ditulis oleh Tun Aidil

0 comments:

Post a Comment